Aan de slag met ideeën voor Amstelglorie

Volgende bijeenkomst zaterdag 21 januari, vanaf 12u in het clubhuis
Deze winter gaan we aan de slag om nieuwe initiatieven voor Amstelglorie uit te werken. Zodat we bij de start van het nieuwe seizoen en in de maanden daarna laten zien aan buurt, stad, politiek en vrienden van Amstelglorie dat we doorgroeien.

Amstelglorie wordt tuinpark 3.0
Zaterdag 17 december was de aftrap om met de ingebrachte ideeën aan de slag te gaan. Er was weer een grote groep tuinders aanwezig die voortvarend aan de slag ging. Het was een middag vol energie en inspiratie en de aanwezigen hebben een mooie selectie gemaakt uit de enorme berg ideeën. In de komende maanden worden deze ideeën uitgewerkt.
Binnenkort vind je op deze pagina een overzicht van de ideeën die ‘geadopteerd’ zijn.

Was je er gister niet bij, maar wil je wel graag meehelpen, kom dan naar de volgende bijeenkomst op 21 januari 12u in het clubhuis. 

Ingebrachte ideeën
Door de werkgroep Amstelglorie in de Stad en door individuele tuinders zijn de afgelopen maanden vele nieuwe ideeën ingebracht. Hieronder staan alle ideeën die door een eerste grove selectie (*zie onderaan de pag) zijn gekomen, ingedeeld op thema (dit is nog niet de selectie van 17 december).

Biodiversiteit & educatie Sociaal Maatschappelijk
  • begeleide natuurexcursies (vogels, vleermuizen, eetbare planten etc.)
  • jaarlijkse open dag ea activiteiten i.s.m. Beschermers Amstelland
  • biologische markt (niet commercieel): zelfgemaakte (streek)producten, plantenruilen, macrame-hangers, etc
  • Amstelglorie als voorbeeldtuinpark met ecotuin
  • Pluktuinen (bloemen, planten, fruit)
  • Inventarisatie bijzondere bomen voor bomen-wandelroute
  • Uitbreiding educatie/ Schooltuinen
  • Stage-werkplekken realiseren, bv Wellant College
  • Dotterbloemlint over meerdere tuinparken
  • Voorbeeld eco-tuin ontwikkelen
  • jaarlijks terugkerend ontvangst (koffie, lunch, diner, rondwandelen) van specifieke doelgroep (ouderen?),
  • buurtpicknick voor omwonenden,
  • moestuinbakken uitbreiden (aspirant-tuinders, kinderen)
  • Amstelglorie als trouwlocatie meer onder de aandacht brengen,
  • tuinders stimuleren hun eigen tuin te delen met vrienden en kennissen als zij er zelf (een tijd) niet zijn,
  • bescheiden vrijmarkt,
  • Een buitenkantoor en/ of stilteplek (leaf the office)
  • Samenwerking met andere tuinparken mbt activiteiten
  • Zintuigen-route ontwikkelen
  • Bedrijfsbezoeken stimuleren: rondleidingen in kleine groepen, met uitleg
Jeugd, sport & spel Kunst & Cultuur
  • natuurspeeltuin,
  • mozaïekslang afmaken,
  • meer activiteiten in de zomervakantie (ism JOC-kidsclub)
  • wandelroutes,
  • hardlooproutes (green mile),
  • work-out, bootcamp-clubjes uitnodigen
  • jeu-de-boulesbaan meer uitnutten (andere clubs en tuinparken),
  • workout, bootcamp, tai chi,
  • tafeltennistafel
  • naschoolse opvang
  • jaarlijks terugkerende sportdag, tuin-zeskamp oid (door ROC Sport laten organiseren)
  • Amstelglorie laten opnemen in bestaande fietsroutes
  • gebruik jeu-de-boulesbaan stimuleren in buurt
  • Kinderpartijtjes aanbieden
  • extra picknick-tafels op het speelveld
  • realisatie van Jan Wolkershuis: tuin als schrijvershuis en museum,
  • jaarlijks muziekevenement (op speelveld en bij tuinen, naast Muziek op 7),
  • kleinschalige evenementen op het gebied van literatuur, poëzie en/of theater
  • Lustrum-uitgave (boek/ tijdschrift/ platform) voor 2018 (65 jaar Amstelglorie)
  • Beeldenroute (als Art Zuid)
  • Contacten opbouwen met buurtorganisaties
  • Hoekje in winkel inrichten met info-hoekje
  • Mooi bord bij de ingang met ‘Ingang’, met een pijl. Bij parkeerterrein ‘Uitgang’
  • Clubhuis altijd op za/ zondag in seizoen open voor koffie, thee en broodjes (verkoop)

Plan van aanpak
Is een idee ‘geadopteerd’ door een groepje tuinders?
Dan gaan zij aan de slag met het idee en zoeken de volgende punten uit:

  • Wat zijn de kosten om het idee uit te voeren?
  • Hoeveel menskracht is nodig om het te realiseren?
  • Welke Amstelglorie-commissies kunnen erbij betrokken worden?
  • Welke organisaties/ mensen van buiten moeten erbij betrokken worden?
  • Wat is de planning?
  • Wat kost het onderhoud?
  • Wat is het bereik (doelgroep: hoeveel en welke bezoekers halen we binnen)?
  • Wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen?
  • Hoe realiseren we het idee, wie werkt mee en wanneer gaat het van start?
  • Hoe regelen we de publiciteit?

Sommige ideeën zijn direct uitvoerbaar en kunnen al in maart 2017 van start bij het komend tuinseizoen. Andere ideeën hebben meer impact en komen terug in een ledenvergadering om met alle leden te bespreken. Er zullen ook ideeën afvallen, die bijvoorbeeld niet haalbaar blijken, te duur of om een andere reden niet uitvoerbaar.

Uitwerking van ideeën is belangrijk, maar er is meer ondersteuning nodig:

  • Uitbreiding vrijwilligers clubhuis (ontvangst, koffie/ thee en bardienst)
  • PR voor bestaande nieuwe en bestaande initiatieven
    (bijvoorbeeld flyeren, stukjes schrijven, foto’s maken)
  • Contacten opbouwen en onderhouden met (organisaties) in de buurt
  • Amstelglorie op bestaande (natuurwaarden)kaarten en fietsroutes laten zetten, etc
  • De werkgroepen PR, Politiek en Regelgeving
  • Samenwerking met andere tuinparken
  • Uitwerken beschermingsstatus Amstelscheg (ism beschermers Amstelland, politiek, woonboten, roeiverenigingen en andere belangenorganisaties) en uitzoeken of Amstelglorie een ‘monumentenstatus’ kan krijgen
  • Ondersteuning bij alle activiteiten die nu al lopen op AmstelglorieKom dus zaterdag 17 december om 12u naar het Clubhuis en doe mee!

Amstelglorie-groeit-logo

* Criteria waarop geselecteerd is en waaruit bovenstaande lijst is voortgekomen:
– Respect voor en ontwikkeling en behoud van het tuinpark
– Amstelglorie mag geen evenementenpark worden
– Activiteit moet voor langere duur inzetbaar zijn, behapbaar, omkeerbaar, laagdrempelig en uitvoerbaar door vrijwilligers (die zelf de regie kunnen houden)
– Activiteit moet kunnen rekenen op een breed draagvlak binnen Amstelglorie
– Activiteit moet passen binnen bestaande reglementen (Bond, gemeente)
– Activiteit moet passen binnen de ANBI-status