Beste leden,
Afgelopen woensdag 12 oktober zijn het
Stadsdeel Oost en Prorail op bezoekgeweest. Tijdens het overleg
met Prorail en het Stadsdeel Oost is een vervolgstap gezet in de
oriëntatie op mogelijke compenserende maatregelen in het geval
de bouwweg wordt aangelegd. Let wel, het was een oriëntatie.Er
zijn geen definitieve afspraken gemaakt.
In juni heeft een eerste overleg plaatsgehad waar met een grote
groep tuinders is gebrainstormd. Vervolgens heeft het bestuur
van Amstelglorie een brief naar Prorail en het Stadsdeel
gestuurd met een lijst met gewenste compenserende maatregelen.
Het overleg van afgelopen woensdag had als doel het bespreken
van de door Amstelglorie gewenste compenserende maatregelen om
zo beter te kunnen inschatten of de gewenste maatregeen
effectief en haalbaar zijn. De volgende zaken zijn aan de orde
gekomen:
- Doel van de compenserende maatregelen is het verminderen van
de overlast, met name zicht, geluid en luchtvervuiling. Volgens
Prorail is er aan het zicht veel te doen, maar is geluid en
luchtvervuiling lastiger.
- Wilgentenen wand en struiken. Volgens Prorail zijn wilgentenen
een goede manier om snel een natuurlijk afscheiding (staken om
de 30 cm plaatsen) te realiseren. Er zijn wel een paar
complicaties. Wilgen zijn ziektegevoelig
en groeien heel snel waardoor er ook beheer nodig is. Het
stadsdeel gaf aan dit voorstel met beheersdiensten en ecologen
te bespreken. De wilgentenenwand zou geplaatst kunnen
worden van de A2 tot aan het
parkeerdeel. Dus daar waar er zicht is op de weg. Vanaf de
parkeerplaats tot aan de Ouderkerkerdijk verdwijnt de weg tussen
het bestaande groen. Prorail vroeg zich af of het wel nodig is
om een wilgentenen wand te plaatsen en struiken. Dat is wellicht
dubbelop. Wel kan gedacht worden aan een wilgentenenwand in
combinatie met hier en daar een struik om het
monotone van de wand te doorbreken.
- Het direct terugplaatsen van bomen en struiken in de directe
omgeving:
Prorail volgt de vergunning en zal pas herplaatsen als de weg
weggehaald wordt.
- Schade aan de tuinen en huisjes: De NKL (Nadeel Compensatie)
vergoedingsregeling geldt. Er zal een nulmeting met foto’s
uitgevoerd worden.
- Personeelsverkeer zal niet over de bouwweg gaan.
- Er zullen extra stevige hekken worden geplaatst met
prikkeldraad aan de bovenkant om te voorkomen dat er onbevoegden
via de weg het park op gaan. Het hek komt sluit een groot
gedeelte van het eiland af;
- Straatverlichting zal aan de Amstelglorie-kant van de bouwweg
geplaatst worden, zodat het licht niet op Amstelglorie schijnt
- Slootverbreding bij het eiland. Dit is een nog een punt van
discussie en wordt met de beoordelende diensten besproken. Er
zou ook een aparte kapvergunning moeten aangevraagd. De
slootverbreding is gevraagd door de tuinders van het eiland.
Twee redenen zijn van belang; door de hoge bomen wordt veel zon
weggenomen en nog belangrijker het hek staat overdag open
waardoor vandalen en inbrekers gemakkelijk via de smalle sloot
het park op kunnen.
Prorail heeft aangegeven binnen een maand de mogelijkheden op
papier te zetten zodat Amstelglorie met de betrokken tuinders de
mogelijkheden kan bespreken en een standpunt kan innemen. Het
Stadsdeel geeft aan dat er twee beplantingsplannen moeten komen:
één voor de situatie met het oog op het gebruik van de
tijdelijke bouwweg en één voor het herstel voor als de weg weer
weggehaald wordt.
Het bestuur,
Gert-Jan Rietveld
Adriaen de Haer