Beste leden,

 

Afgelopen woensdag 12 oktober zijn het Stadsdeel Oost en Prorail op bezoekgeweest. Tijdens het overleg met Prorail en het Stadsdeel Oost is een vervolgstap gezet in de oriëntatie op mogelijke compenserende maatregelen in het geval de bouwweg wordt aangelegd. Let wel, het was een oriëntatie.Er zijn geen definitieve afspraken gemaakt.

In juni heeft een eerste overleg plaatsgehad waar met een grote groep tuinders is gebrainstormd. Vervolgens heeft het bestuur van Amstelglorie een brief naar Prorail en het Stadsdeel gestuurd met een lijst met gewenste compenserende maatregelen.

Het overleg van afgelopen woensdag had als doel het bespreken van de door Amstelglorie gewenste compenserende maatregelen om zo beter te kunnen inschatten of de gewenste maatregeen effectief en haalbaar zijn. De volgende zaken zijn aan de orde gekomen:

- Doel van de compenserende maatregelen is het verminderen van de overlast, met name zicht, geluid en luchtvervuiling. Volgens Prorail is er aan het zicht veel te doen, maar is geluid en luchtvervuiling lastiger.

- Wilgentenen wand en struiken. Volgens Prorail zijn wilgentenen een goede manier om snel een natuurlijk afscheiding (staken om de 30 cm plaatsen) te realiseren. Er zijn wel een paar complicaties. Wilgen zijn ziektegevoelig en groeien heel snel waardoor er ook beheer nodig is. Het stadsdeel gaf aan dit voorstel met beheersdiensten en ecologen te bespreken. De  wilgentenenwand zou geplaatst kunnen worden van de A2 tot aan het parkeerdeel. Dus daar waar er zicht is op de weg. Vanaf de parkeerplaats tot aan de Ouderkerkerdijk verdwijnt de weg tussen het bestaande groen. Prorail vroeg zich af of het wel nodig is om een wilgentenen wand te plaatsen en struiken. Dat is wellicht dubbelop. Wel kan gedacht worden aan een wilgentenenwand in combinatie met hier en daar een struik om het
monotone van de wand te doorbreken.

- Het direct terugplaatsen van bomen en struiken in de directe omgeving:
Prorail volgt de vergunning en zal pas herplaatsen als de weg weggehaald wordt.

- Schade aan de tuinen en huisjes: De NKL (Nadeel Compensatie) vergoedingsregeling geldt. Er zal een nulmeting met foto’s uitgevoerd worden.

- Personeelsverkeer zal niet over de bouwweg gaan.

- Er zullen extra stevige hekken worden geplaatst met prikkeldraad aan de bovenkant om te voorkomen dat er onbevoegden via de weg het park op gaan. Het hek komt sluit een groot gedeelte van het eiland af;

- Straatverlichting zal aan de Amstelglorie-kant van de bouwweg geplaatst worden, zodat het licht niet op Amstelglorie schijnt

- Slootverbreding bij het eiland. Dit is een nog een punt van discussie en wordt met de beoordelende diensten besproken. Er zou ook een aparte kapvergunning moeten aangevraagd. De slootverbreding is gevraagd door de tuinders van het eiland. Twee redenen zijn van belang; door de hoge bomen wordt veel zon weggenomen en nog belangrijker het hek staat overdag open waardoor vandalen en inbrekers gemakkelijk via de smalle sloot het park op kunnen.

Prorail heeft aangegeven binnen een maand de mogelijkheden op papier te zetten zodat Amstelglorie met de betrokken tuinders de mogelijkheden kan bespreken en een standpunt kan innemen. Het Stadsdeel geeft aan dat er twee beplantingsplannen moeten komen: één voor de situatie met het oog op het gebruik van de tijdelijke bouwweg en één voor het herstel voor als de weg weer weggehaald wordt.

 

Het bestuur,

Gert-Jan Rietveld

Adriaen de Haer