Onze visie op de ruimtelijke ontwikkeling van
het stadsdeel ligt ter inzage van 12 oktober tot 9 november 2001 ligt
op het stadsdeelkantoor in de Linnaeusstraat de nieuwe
concept-structuurschets voor iedereen ter inzage. U kunt het concept ook hier
op het internet lezen. Hieronder leggen we kort uit wat een structuurschets
inhoudt en waarom de structuurschets belangrijk is voor de toekomst van ons
stadsdeel.
In de structuurschets geeft het Dagelijks
Bestuur zijn visie op de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van
Oost/Watergraafsmeer in de komende 10 tot 30 jaar. Hoe willen we dat het
stadsdeel er uit komt te zien? Welke ruimtelijke kwaliteiten vinden we
belangrijk? En welk soort stedelijkheid willen we? Dit zijn vragen die we op
hoofdlijnen in de structuurschets beantwoorden. We zullen deze als overkoepelende
visie gaan gebruiken bij onze ruimtelijke deelbeslissingen. Daarnaast wordt de
structuurschets de basis voor de inbreng van het stadsdeel in ruimtelijke
plannen van andere en hogere overheden. Omgekeerd is bij het maken van de
structuurschets rekening gehouden met nieuw ruimtelijk beleid van het Rijk (de
Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening) en de Gemeente Amsterdam (het nieuwe
Structuurplan Amsterdam).
In de komende decennia zal ons stadsdeel
verstedelijken en komen er meer gebruikers van de ruimte. Met dit gegeven
willen we goed en zorgvuldig omgaan. De sterke kwaliteiten van
Oost/Watergraafsmeer willen we ook in de toekomst vasthouden en verder
versterken. Daarom geven we in onze structuurschets onze visie op de
ruimtelijke kwaliteit, de bereikbaarheid en het soort stedelijkheid.
Allereerst geven we in de structuurschets onze
visie op de ruimtelijke kwaliteiten die wij bij elke ruimtelijke beslissing
nastreven. In de concept-structuurschets komt dit uitgebreid aan de orde. Kort
samengevat zien we als de zes pijlers onder ons ruimtelijk beleid, dat we
streven naar:
1. Versterking van de
diversiteit en (ruimtelijke) verscheidenheid
2. Versterking van de
ruimtelijke identiteit
3. Versterking van de
kwaliteit van de buitenruimte en een sterkere beeldkwaliteit
4. Ruimte voor
kwetsbaarheid
5. Een veilige en leefbare
leefomgeving
6. Duurzaamheid en
dynamiek.
Verstedelijking is in onze ogen onlosmakelijk
verbonden met een visie op (openbaar) vervoer. We zullen er alles aan moeten
doen om het stadsdeel bereikbaar te houden. Alternatieven voor automobiliteit
willen we zoveel mogelijk stimuleren. Dit doen we onder andere door de
verstedelijking primair dicht in de omgeving van stations te realiseren, om
zoveel mogelijk inwoners, werknemers, recreanten en bezoekers in staat te
stellen met het openbaar vervoer te reizen. Netwerken voor langzaam verkeer
worden versterkt. Voor het autowegennet is in principe de huidige
verkeerscapaciteit het uitgangspunt.
Stedelijkheid is voor ons nadrukkelijk veel
meer dan alleen wonen en werken in hoge dichtheden. Wat de stad aantrekkelijk
maakt is in onze visie juist ook de stadscultuur, waarin veel is te ervaren en
te doen. We pleiten daarom voor een evenwichtige discussie, waarin niet alleen
wordt gekeken naar ruimte voor wonen en economie, maar ook naar ruimte voor
cultuur, recreatie, sport, zorg, welzijn, onderwijs, water en groen.
We willen zorgvuldig omgaan met de schaarse
ruimte. Dit betekent dat we in de komende decennia veel slimmer moeten omgaan
met de ruimtebehoefte. Dit doen we door ruimtegebruik te intensiveren
(bijvoorbeeld door ook ondergronds te bouwen), verschillende behoeften meer te
combineren om het resulterende ruimtebeslag te beperken en door verouderde
wijken, terreinen en gebouwen nieuw leven in te blazen (bijvoorbeeld met de
Stedelijke Vernieuwing).
We willen meer functies met elkaar gaan
combineren en gemengde gebieden creëren. Gelet op de mozaïekstad die
Oost/Watergraafsmeer bij uitstek is met al zijn verscheidenheid, willen we
daarbij ook de diversiteit accentueren. Wonen, werken en voorzieningen zullen
meer door elkaar heen komen. We moeten daarbij vermijden dat het overal
hetzelfde wordt. Juist de verschillende herkenbare buurten (denk bijvoorbeeld
aan Betondorp) zijn karakteristiek voor ons deel van de stad.
We spelen de komende jaren actief in op
toekomstige ontwikkelingsopgaven. Op de bijgaande structuurkaart staan deze
aangegeven. In de structuurschets gaan we nader in op de ontwikkelingen per
deelgebied.
Structuurkaart: legenda |
|
|
Transformatiegebied, tot 2010 |
|
Transformatiegebied, tot en na 2010 |
|
Transformatiegebied, na 2010 |
|
Gebiedsgerichte aanpak, tot 2010 |
|
Studiegebied, tot 2010 |
|
Intensivering sport en leisure, tot 2010 |
|
Concentratie en intensivering rond openbaar
vervoerstations, tot 2010 |
|
Concentratie en intensivering rond openbaar
vervoerstations, tot en na 2010 |
|
Nieuw belangrijk stadspunt, na 2010 |
|
Groene tangentiale corridor, met
waterberging |
|
Transformatie van stadslijnen en
aangrenzende zones, na 2010 |
|
Belangrijke stadslijn: versterking
identiteit |
|
Amsteloever: zichtbaar en tastbaar |
|
Oeverzones: versterking zichtlijnen,
recreatie en openbare ruimte |
|
Verankering als onderdeel groene plantage |
|
Studie: ontsluiting langzaam verkeer |