Uitnodiging voor twee ledenbijeenkomsten op Amstelglorie.

 

Op 6 april jl. hebben jullie een mailtje ontvangen inzake de ZuidasDok en de mogelijke consequenties, die met name de verbreding van de A10 tot 10 rijstroken heeft voor Amstelglorie. Veel leden hebben op dit mailtje gereageerd. Wij hebben aan de projectorganisatie ZuidasDok gevraagd op Amstelglorie zelf een toelichting te geven op hun plannen. De leden kunnen eventueel een eigen zienswijze indienen. Het bestuur van Amstelglorie heeft een zienswijze opgesteld die in concept wordt meegezonden en mogelijk als steuntje kan dienen voor leden die zelf een zienswijze willen indienen. Het is kort dag omdat de bijeenkomst plaatsvindt op 19 april a.s. en de zienswijze op 21 april a.s. binnen moet zijn bij de ZuidasDok. De projectorganisatie van de ZuidasDok komt met mensen van Rijkswaterstaat, gemeente-ambtenaren en wellicht nog meer.

Inmiddels heeft  Prorail te kennen gegeven dat zij een toelichting willen geven op het project OV SAAL dat o.a. voorziet in een bouwweg, die wel of niet langs het talud van de A10 aan de Amstelzijde zou komen. Zij willen vooral de bezwaren vernemen maar ook instemmingen.  Op deze bijeenkomst verschijnen vooral mensen van Prorail en een ambtenaar van stadsdeel Oost. Ook deze bijeenkomst wordt op Amstelglorie gehouden in het clubhuis.

Let op het zijn twee verschillende bijeenkomsten. Vragen over b.v. de bouwweg kunnen niet gesteld worden aan de projectorganisatie van ZuidasDok. 

 

Eerste bijeenkomst verbreding A10.

19 april 2011 in het clubhuis van Amstelglorie. Van 19.30 tot 21.30 uur. Zaal open 19.15 uur. 
Hier waren zo'n 30 a 40 leden aanwezig. Het team van ZuidasDok hield een presentatie over de plannen voor de Zuidas en de uitdijende infrastructuur.
Van belang voor Amstelglorie is het plan de A10 te verbreden naar 2 x 5 rijstroken, waardoor er meer geluids- en andere overlast onze kant op komt waaien.  Gelukkig wordt er niet getornd aan de maten van Amstelglorie.

De veranderende vormen van het  verkeerslussen achter en bezijden Amstelglorie kwamen ook ter sprake.

Na afloop van de presentatie besprak de vergadering de inhoud van de door het bestuur te sturen Zienswijze. Daar werd na toch felle diskussies een aanvullende zinsnede toegevoegd.  Klik hier voor de definitieve weggestuurde versie (PDF)

 Tweede bijeenkomst mogelijke aanleg bouwweg project OV SAAL (Prorail)

Aan de leden van Amstelglorie,

 

Graag nodigen wij u hierbij uit voor een informatieavond in het kader van het project OV SAAL, spoorverdubbeling Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad:

 

Woensdag 27 april van 19.30-21.30 uur in de kantine van Tuingroep Amstelglorie

 

Tijdens deze bijeenkomst praten wij u allereerst kort bij over de stand van zaken van het project. Wij geven u vervolgens inzicht in het vervolg van de planvorming van de beoogde bouwweg, hierbij melden wij u terug hoe wij met uw bij ons bekend zijnde bezwaren zijn omgegaan en/of oplossingen ervoor hebben gevonden. Vanuit de gemeente zullen de verder te volgen procedures m.b.t. de vergunningaanvragen voor de bouwweg worden toegelicht.

Daarna bieden we u de mogelijkheid om de ontwerptekeningen en uitwerkingsvoorstellen van de bouwweg te bekijken/beoordelen, hierbij kunt u ook vragen stellen aan de aanwezige medewerkers van het project.

 

Agenda informatieavond:

·         · Opening en voorstellen (Christiaan Caan – Alliantiemanager Prorail)

·         · Stand van zaken project

·         · Juridische planologische procedures ( Wim Runderkamp - Stadsdeel Oost)

Pauze/drankje

·         · Toelichting/stellen vragen aan de hand van ontwerptekeningen

·         · Afsluiting (Christiaan Caan)

 

We hopen u te zien op 27 april.

 

Met vriendelijke groet,

Leo Rusman (omgevingsmanager OV SAAL)

Kort verslag

ProRail hield een inleiding over de uitgebreide werkzaamheden aan de spoorlijn, die o.m. behelst, dat er een tweede spoorbrug wordt gebouwd als onderdeel van de Groenoordbrug. Dan worden er nog 2 viaducten gebouwd verderop voorbij AG. Dat alles moet bevoorraad worden. Er waren 5 varianten ontworpen, maar de focus lag al heel snel op een tijdelijk aan te leggen bouwweg op de steundijk van de A10.  Daar komt een éénbaans asfaltweg, die afsluitbaar is, dus alleen werkverkeer. Waar mogelijk zal bestaande begroeiing gehandhaafd blijven. Suggestie om zichtschermen te plaatsen werd als niet reeel afgedaan.
Het stadsdeel verleent uiteindelijk de vergunning. SD begon stamelend over een fietspad te mompelen, dat na de werkzaamheden zou overblijven. Gezien de harde toezegging in het tracébesluit, liet ProRail er geen twijfel over bestaan, dat de asfaltweg na voltooiing van de werkzaamheden, verwijderd zou gaan worden.
Al met al veel overlast voor de betrokken tuinders. We zullen de besluitvorming scherp in het oog houden.