In de tijd van de oprichting van Amstelglorie (1953) was er van een Utrechtsebrug nog geen sprake. Voor veel Amsterdammers lag het nieuwe complex ver van de stad. Ons park telde bij de start 364 tuinen. De eerste tuinders kwamen met een pontje op bakfietsen de Amstel over, om de drassige veengrond en de zware klei te ontginnen.
De bouw van de Utrechtsebrug startte in 1951 en de brug was gereed op 1 april 1954. Het verhaal gaat dat de eerste tuinders voor de bouw van de huisjes o.a. beton weg haalden bij de tijdelijke betonfabriek.
Schipper mag ik over varen
De Utrechtsebrug verving de het pontje dat tussen de Amsteldijk en de Korte Ouderkerkerdijk voer. De veerdienst bestond sinds 1911 en werd door de Zuidergasfabriek geëxploiteerd, maar werd in 1927 door de gemeente overgenomen. De pont had de bijnaam ‘gaspont’ omdat de steiger aan de zuidelijke kant vlak bij de Zuidergasfabriek lag. De gaspont werd twee jaar na de opening van de Utrechtsebrug opgeheven.
Een tuinder van toen herinnert zich nog goed: “Als 10 jarige jongen speelde ik altijd aan de Ouderkerkerdijk. Mijn ouders hadden een volkstuin op Amstelglorie. Aan de Jan Vroegop-singel werden omstreeks die jaren voor diverse roeiverenigingen clubhuizen gebouwd. Ik herinner mij dat er langs de weg in aanbouw ter hoogte van het motel een tijdelijk betonfabriek stond. Hier werd het beton voor het wegdek van de Utrechtseweg gefabriceerd. De spanbeton brug-bogen werden achter het De Miranda-bad gemaakt. Het kanaal bij de gasfabriek was toen een ondiepe brede uitgraving waar het ’s winter erg druk was met schaatsers. Geweldig om deze foto’s te zien.”